ICYMI: Paul Virilio, Harmony Korine, Hans-Ulrich Obrist s Agnès Varda, Krzysztof Kieślowski
Tomáš Hudák 21/9/2018

In Case You Missed It je výber zahraničnej tlače v časoch internetu.

 

Novinky:

Zomrel Paul Virilio, filozof rýchlosti, ktorý sa zaoberal kultúrou, mestským priestorom, vojnou, no taktiež filmom. Viacero jeho kníh bolo preložených do češtiny a slovenčiny.

Harmony Korine je späť a zdá sa, že v duchu Spring Breakers. V jeho najnovšom filme The Beach Bum hrajú Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Zac Efron, Isla Fisher a Martin Lawrence.

Po tom, čo festival v Cannes odmietol dať vo svojom programe priestor Netflixu, sa viacero filmov tejto spoločnosti objavilo v Benátkach, čo skončilo Zlatým levom pre Alfonsa Cuaróna. Netflix tak získal svoju prvú veľkú filmovú cenu, čo sa mnohým nepáči. Spoločnosť údajne zvažuje aj kinodistribúciu niektorých svojich pôvodných filmov, čo doteraz odmietala, aby mohla bojovať o Oscary a získať tak definitívny rešpekt v starších štruktúrach filmového priemyslu.

Viennale v spolupráci Filmmuseum bude mať veľkú retrospektívu hollywoodskej béčkovej kinematografie. Predstaví vyše 50 filmov z rokov 1935–1959.

Prvú časť programu zverejnil aj jihlavský festival: zameria sa na libanonskú kinematografiu, sté výročie vzniku Československa si pripomenie filmami o emigrácii Čechov a Slovákov a filmami o „československom oriente“, Podkarpatskej Rusi.

 

Čítanie:

Screen Daily sa venuje premenám veľkých festivalov a tomu, či je nutné prijať Netflix. Medzi riadkami sa však dá vyčítať, ako sa festivalový svet stáva čoraz viac miestom obchodu a nie cinefílie, hoci práve na ňu všetci odkazujú.

Vox sa pozrel na politiku blockbusterov, v ktorých síce hlavní hrdinovia zachraňujú svet, ale nezlepšujú ho.

The Guardian sa vracia k 80. rokom, keď Thatcherovej vláda nechtiac vytvorila priestor pre Channel 4 so silne kritickou dokumentárnou tvorbou.

The New York Times pripomína, ako hruď nedávno zosnulého Burta Reynoldsa zmenila našu kultúru.

V časoch postkomédie nám neostalo veľa seriálov, ktoré sú „iba“ vtipné. Aj preto sa Ian Crouch teší z novej sezóny It’s Always Sunny in Philadelphia.

Little White Lies sa pozrel na brutalistickú architektúru, ktorá vytvorila pocit dystopie vo filme Mechanický pomaranč.

Kent Jones napísal esej o neuchopiteľnosti filmov Terrenca Malicka.

Filmmaker Magazine zostavuje už takmer dvadsať rokov zoznam 25 nových tvárí nezávislého filmu, tu je ich výber pre tento rok.

Gina Telaroli (ktorú zhodou okolností zaradil Filmmaker Magazine do svojho výberu v roku 2014) sa rozprávala s Hannou Greenberg, kurátorkou programu Women of the West, ktorý beží v Anthology Film Archives. Reč bola o ženách vo westerne, tom tradičnom „mužskom“ žánri.

Hans-Ulrich Obrist sa rozprával s Agnès Varda – to nepotrebuje ďalší komentár.

J. Hoberman tvrdí, že film, ktorý pre neho najviac vystihuje rok 1968, je Night of the Living Dead Georga Romera: film je „apokalyptickou víziou spoločenského kolapsu“, hovorí o Vietname či násilí v amerických mestách, je zásadným filmom nezávislej kinematografie a „zrejme žiaden film predtým nenabádal divákov, aby sa tešili, keď černošská postava zabije bieleho Američana.“

 

Video a podcast:

Pred 25 rokmi mala premiéru prvá časť Kieślowskeho farebnej trilógie. Videoesej magazínu Sight&Sound približuje kontexty jej vzniku a estetiku.

Nový diel podcastu The Cinematologists sa venuje konferencii Film-Philosophy a jej hlavnej téme, feminizmu.

 

Tip na víkend:

Mubi ponúka dva krátke filmy Bertranda Mandica a jeho celovečerný debut Divosi. Ten je doplnený úvodom k filmu a zoznamom desiatok filmov, ktoré Mandica inšpirovali.

 

Bonus:

Armando Iannucci, tvorca seriálu Veep a režisér Stratili sme Stalina, ponúkol komunite na Tweetri svoj najnovší nápad na film.

Meme o tom, čo majú spoločné David Cronenberg a Jackass.

Harmony Korine, "The Beach Bum"
"It’s Always Sunny in Philadelphia", courtesy of FXX
Bertrand Mandico, "Divosi"
Stanley Kubrick, "Mechanický pomaranč"
George Romero, "Night of the Living Dead"