Je scenáristický workshop kľúčom k úspechu filmu?
Peter Badač 2/9/2018

V rámci filmového odvetvia cítiť v poslednom období tlak na overenie kvality vznikajúcich diel zo strany inštitúcií alebo investorov. Takéto overenie kvality pripisujeme filmovým fondom, ktoré podporujú vývoj projektu. Medzinárodné inštutúcie ako Kreatívna Európa nie sú zaťažené miestnymi vzťahmi či šarvátkami a scenáristickom workshope vyberú spomedzi všetkých vznikajúcich scenárov niekoľko zaujímavých a dajú im svoju značku. Tá im následne môže pomôcť vo vývoji a realizácii. Jeden z týchto workshopových programov už osem rokov funguje aj u nás.

Scenáristický workshop MIDPOINT je etablovanou značkou pre filmových profesionálov nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Od svojho vzniku v roku 2010 sa z čisto scenáristicko-dramaturgického programu venovaného najmä študentským projektom vyvinul na program, ktorý pomáha rozvoju celého projektu po obsahovej aj producentskej stránke (možnosti financovania, medzinárodné spolupráce atď.). Kladie si za cieľ projekty čo možno najlepšie predstaviť odbornej verejnosti a posilniť tým spoluprácu tvorivého tímu v zložení scenárista-režisér-producent.

Okrem programu na vývoj celovečerných filmov existuje špeciálny program na vývoj televíznych seriálov, krátkometrážnych filmov a tento rok sa po siedmykrát predstaví aj program venovaný exkluzívne slovenským filmovým tvorcov MIDPOINT Intensive SK, ktorý sa uskutoční 29.-31.10. v Bratislave.

Program za dobu svojho vzniku pomohol na svet niekoľkým slovenským, ale i zahraničným celovečerným a krátkometrážnym filmom. Zisťovali sme, ako tvorcovia hodnotia prínos účasti svojho projektu na tomto workshope.

Väčšina oslovených tvorcov je rada, že workshop absolovala, majú pocit, že im práca s lektormi pomohla nastaviť projekt, nájsť jeho silné stránky a identifikovať slabé miesta. Najlepšie to dokladá vyjadrenie Jakuba Medveckého, autora scenára k filmu Ostrým nožom: “S odstupom času sa mi zdá, že scenáristický workshop dokáže scenár posunúť správnym smerom, pokiaľ má účastník ujasnenú základnú predstavu o svojom budúcom filme. Vtedy sú podnety od lektorov skutočne podnetné a práce na scenári môžu rýchlo napredovať. Keď som sa workshopu účastnil s neujasneným projektom, moje pocity boli zmiešané, keď som však mal predstavu o tom, čo a ako chcem rozprávať, poznámky od lektora boli prínosom.”

Súhlasí aj Michal Baláž, scenárista a režisér filmu True Štúr: “Objektívne mi workshop pomohol uvedomiť si slabé miesta, nedostatky a Achillove päty scenára a zároveň ma vybavil potrebnými nástrojmi a postupmi, ako ich odstrániť, opraviť či minimálne nerobiť znova.” Dá sa povedať, že účastníci nerozvíjajú len svoj konkrétny projekt, ale prehlbujú aj poznatky a metódy v oblasti dramaturgie scenára, ktoré môžu aplikovať pri tvorbe ďalších diel.

V neposlednom rade účasť na programe, podľa slov scenáristu a režiséra Zdeňka Viktory, pomáha urýchliť proces vývoj scenára. „Zejména oceňuji obsazení praktických dramaturgů jako Ivo Trajkov do role lektorů, protože vychází z vašeho textu a vašeho autorského záměru a ne z nějaké obecné pravdy. Když chcete dělat melodrama, nebude vás nutit dělat z toho sociální drama,“ dodáva Viktora.

Väčšina účastníkov oceňuje spoluprácu medzi scenáristom, producentom a režisérom, čo je jedným z hlavných poslaní programu. “Producent a režisér by mali byť pri vzniku scenára od začiatku – aj bez toho, že by boli ‘spoluscenáristami’. Všetci traja sú rovnakým dielom ‘rodičmi’ vznikajúceho scenára, pričom scenárov mozog a myseľ sú maternicou a producent s režisérom pupočnou šnúrou,” hovorí Michal Baláž. Podobného názoru je aj Jakub Medvecký: “V spolupráci s režisérom si dokážeme navzájom ‘preosievať’ nápady. Režisérove skúsenosti z pľacu ma zároveň vedia v písaní usmerniť tak, aby sa scenár nielen dobre čítal, ale aj ľahko prakticky realizoval. Prítomnosť producenta pri projekte od počiatočných fáz mi zas dáva nádej, že projekt ako taký sa bude realizovať a že si nepíšem sám pre seba ‘do šuflíčka’.” Niekoľko projektov celovečerných a krátkometrážnych filmov, ktoré sa programu zúčastnili, bolo už zrealizovaných. Medzi inými filmy Špina, Piata loď, Backstage, Ostrým nožom, Kandidát alebo Momo.

Dôležitou súčasťou workshopu je práca v skupinách, kedy tvorcovia nezískavajú poznámky len od svojho lektora, ale aj od ostatných účastníkov v skupine. Ako hovorí scenáristka Biba Bohinská, autorka seriálu Tajné životy: “Pripomienky lektorov a účastníkov workshopu sú mimoriadne prínosné, pretože ako všetci vieme, film nie je disciplína pre samostatných bežcov. Je to futbalový zápas, do ktorého sa musí zapájať každý, aby vyhralo celé mužstvo. A čím je viac kvalitnejších hráčov, tým je víťazstvo pravdepodobnejšie.” Katarína Krnáčová, producentka film Piata loď dodáva: “Zároveň vďaka pozitívnym ohlasom bolo pre nás veľké povzbudenie ďalej na projekte pracovať a rozvíjať ho.”

Práca v skupinách prebieha v angličtine, ale práve v programe MIDPOINT Intensive SK majú filmoví tvorcovia možnosť pracovať s lektormi v slovenčine, často na odľahlých miestach, ktoré tvorcom umožnia plne sa sústrediť na vývoj projektu. “Vždy je lepšie pracovať v rodnom jazyku, pretože aj keď človek ovláda cudzí jazyk, vždy sa môže niečo ‘stratiť v preklade’,” dodáva Bohinská.

Úspechom programu nie sú len realizované projekty, ale aj skúsenosti absolventov s programom. Väčšina z nich by sa programu určite rada zúčastnila aj s ďalšími projektami, čo asi najlepšie ilustrujú slová Biby Bohinskej: “S MIDPOINTom mám len samé dobré skúsenosti, či už z odborného, organizačného alebo ľudského hladiska, preto sa určite a veľmi rada prihlásim a odporúčam to urobiť každému scenáristickému tímu vo fáze vývoja projektu, pretože nie je nič užitočnejšie ako mať ‘prvých divákov a kritikov’ z radov filmových profesionálov. Myslím si, že ak si dokážeme obhajiť silu nápadu, zaujímavosť rozprávania príbehu a motiváciu konania postáv pred nimi alebo prijať pripomienky, ktoré vylepšia naše nápady, znamená to, že ten scenár má potenciál a môže sa z neho stať kvalitný film.”

Momentálne majú záujemci možnosť prihlásiť sa na programy MIDPOINT Feature Launch na vývoj celovečerných filmov, MIDPOINT TV Launch na vývoj televíznych seriálov a MIDPOINT Shorts na vývoj krátkometrážnych filmov do 21.9. Výzva na  program MIDPOINT Intensive SK, ktorý pracuje v slovenskom jazyku s lektorom Ivom Trajkovom, je otvorená do 14.9.