Fascinuje ma sloboda, ktorú filmári majú pri krátkom filme. A je jedno či v rámci školskej tvorby alebo keď film natočí skúsený tvorca. Krátke filmy sú často úplným základom kariéry autorského filmára. Financie, nutné na produkciu celovečerného formátu, sú veľmi zväzujúce.
Z rozhovoru s Přemyslom Martinkom, umeleckým riaditeľom festivalu Febiofest, si požičiavam citát, ktorým zároveň otvárame novú tému Kinečka. Veľmi trefne zhŕňa dôležitosť formátu vytvárajúceho podhubie na experimentovanie a formovanie autorského rukopisu. Tému mesiaca sme sa rozhodli venovať krátkemu filmu – paralelne k rovnako zacielenej súťaži a industry programu tohtoročného Febiofestu, ktorý si kladie za cieľ otvoriť diskusie o profesionalizácii krátkometrážnej tvorby.
V uplynulom roku sa v kontexte domácej tvorby udialo viacero významných udalostí: tri slovenské krátke filmy boli uvedené v súťažiach áčkových filmových festivalov (študentské filmy Atlantída, 2003 a Magic Moments súťažili na festivaloch v Cannes a v Toronte a 39 týždňov, 6 dní na festivale vo Varšave), v rámci slovenských kín a kultúrnych priestorov sa začala propagovať medzinárodná iniciatíva Deň krátkeho filmu, RTVS po Mimi a Líze a Drobcoch uviedla nový večerníčkový seriál pre deti Websterovci (zmena legislatívy Audiovizuálneho fondu teraz navyše zjednodušila financovanie televíznych animovaných seriálových projektov), na svoje distribučné aktivity nadviazala Fest Anča (Kino Fest Anča) a pomalými krokmi sa postupne opäť nabieha na zaraďovanie krátkometrážnych titulov ako predfilmov. Do kinodistribúcie takto vošiel napríklad 39 týždňov, 6 dní v sprievode Piatej lode, Žltá spolu s Out alebo Braček Jelenček ako predfilm k 5 Októbru.
V rámci témy uvedie Lukáš Gregor rozhovor s režisérkou a producentkou krátkych animovaných filmov Ivanou Laučíkovou, ktorá definuje úskalia spojené s výrobou a distribúciou inej než dlhometrážnej filmovej produkcie: „Formát krátkeho autorského filmu je v štandardných distribučných sieťach marginalizovaný, pretože v TV a kinodistribúcii nezapadá do vysielacích štruktúr. Z tohto dôvodu ho do úzadia vytláčajú aj veľké dotačné schémy. Trend je logický a nemá zmysel s ním bojovať, tvorca k nemu len musí zaujať adekvátne stanovisko.“
Neopomenuteľným priestorom sa v súvislosti so šírením krátkych filmov stáva online prostredie, VoD platformy (vlastnú má aj ASFK VOD, DAFilms, Aerovod od Aerofilms alebo Aniont založený festivalom Anifilm, v medzinárodnom kontexte sú to silné platformy založené na kurátorskej selekcii ako Vimeo Staff Picks, MUBI). Aj o týchto možnostiach sa budeme rozprávať s Janou Cernik, ktorá sa venuje propagácii nemeckých krátkych filmov pre Kurzfilmtag.com.
V rámci kurátorského VoD výberu uvedie Kinečko v online premiére stredometrážnu snímku Kosmos Rubena Desiereho, ktorý na Febiofeste predstaví svoj najnovší belgicko-slovenský titul Kvetinárstvo a Kinečko s ním spraví rozhovor. Dokument Kosmos mapuje rodinu Mročovcov, jednu z mnohých rómskych rodín, ktoré našli útočisko v kláštore Gesú v Bruseli. Po troch rokoch pomalého a komplikovaného udomácňovania sa musí rodina po nútenom vysťahovaní začínať odznova.
Keďže väčšina krátkometrážnej produkcie na Slovensku pochádza z filmových škôl, v rubrike Študenti o filme predstavíme aktuálne tvorivé tendencie a formujúcu sa generáciu tvorcov. Samozrejme, nebudú chýbať ani texty o našich obľúbených autoroch krátkometrážnych filmov z profesionálneho medzinárodného prostredia (napr. Jay Rosenblatt pracujúci s found footage).
Verím, že sme pre vás pripravili kvalitné a všestranne obohacujúce čítanie!